Upravni ugovor kao zamjena za upravni akt u rješavanju upravnih stvari
DOI:
https://doi.org/10.53028/1986-6127.2025.16.1.29Ključne riječi:
upravni ugovori, javni ugovori, upravni akti, reforma javne uprave, javni interes, konsenzualizacija upravnih funkcijaSažetak
Reformski zahtjevi potpune demokratizacije i debirokratizacije javne uprave aktueliziraju pitanje regulacije i primjene instituta upravnog ugovora u upravnoprocesnom zakonodavstvu i praksi u Bosni i Hercegovini. Izmjene zakonske regulative općeg upravnog postupka u zemljama Zapadnog Balkana su još prije deset i više godina, pored uvođenja evropskih procesnih standarda u upravnom odlučivanju, predvidjele i normiranje osnovnih pitanja od značaja za postupak zaključivanja upravnih ugovora i pravnu zaštitu stranaka.
Modernizacija upravnog sistema i upravnog postupka u cjelini, shodno društvenim promjenama i procesima integriranja u evropski administrativni prostor, nameće dalje reformske zahvate u pravcu usaglašavanja sa savremenom upravnom praksom, čime je predmet istraživanja ovog rada usmjeren na uporednopravne regulacije upravnih ugovora kao upravne aktivnosti kojoj prethodi upravni akt, ali i kao konsenzualnog modaliteta kojim se rješava upravna stvar u određenim slučajevima. Kako napuštanje tradicionalnog pristupa po kojem država ne može biti pregovarač podržava i pospješuje demokratske ishode i socijalni karakter javne uprave, time se opravdava instrumentalizacija upravnog ugovora kao alternativnog mehanizma za rješavanje upravnih stvari i uređenje (upravno)pravnih odnosa. Autori će u članku razmatrati reformske pravce pravnog uređenja instituta upravnog ugovora, odnosno njihovu de lege ferenda perspektivu sa upravnosudskom zaštitom u općem upravnoprocesnom zakonodavstvu u Bosni i Hercegovini.