Kreiranje poslovnog ambijenta u jedinicama lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini

Autori

  • Admir Vranić Univerzitet u Sarajevu – Fakultet za upravu

DOI:

https://doi.org/10.53028/1986-6127.2025.16.1.49

Ključne riječi:

poslovni sektor, jedinica lokalne samouprave, načelnik, građani i zapošljavanje

Sažetak

Glavni cilj rada je istraživanje kreiranja povoljnog poslovnog ambijenta u jedinicama lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini. Ovo područje predstavlja jedan od glavnih pokretača razvoja koji lokalnim zajednicama omogućuje brži rast i prosperitet, te na taj način postaje poželjna savremena djelatnost kojom se lokalna zajednica želi baviti. Proces kreiranja povoljnog poslovnog okruženja obećava vedru budućnost za lokalnu privredu kao i za stanovništvo. Lokalne zajednice u Bosni i Hercegovini imaju u velikom broju dobre pretpostavke za kreiranje povoljnog poslovnog okruženja koje može snažno doprinijeti njihovom ekonomskom razvoju, a time i razvoju kantona, entiteta i države, te time doprinijeti boljem standardu građana. Da bi se kreiralo okruženje atraktivno za domaće i strane investitore potrebno je razviti čitav koncept aktivnosti na području lokalne zajednice sa definisanim ciljevima, prioritetima, implementacijom i strategijom.   

Dosadašnja literatura i iskustva su pokazali da povoljni poslovni ambijent na području lokalne zajednice predstavlja novo i prilično neistraženo područje kako u svijetu, Evropi, te u regionu, a samim time i u Bosni i Hercegovini bez dovoljno stručne pomoći i literature. Dakle, postoji limitirani broj uspješnih primjera, ali se iz godine u godinu povećava taj broj primjera na lokalnom nivou, te se prakse pojedinih lokalnih zajednica mogu uspješno primjenjivati i u drugim lokacijama.

Ovaj istraživački rad ima za cilj da istraži proces kreiranja povoljnog ambijenta u lokalnoj zajednici, kroz kvantitativnu analizu novoprikupljenih podataka o stepenu razvoja jedinice lokalne samouprave kao nosioca lokalnog razvoja te ulozi lokalne administracije i načelnika u tom procesu. Anketno istraživanje je provedeno na lokalnom nivou – prema statističkoj metodi, a obuhvatilo je uposlenike jedinica lokalne samouprave, poslovne subjekte i građane.

Jedna od glavnih pretpostavki je da razvijen poslovni ambijent doprinosi većem investiranju i povećanom zapošljavanju u lokalnim zajednicama. Pored toga ovo istraživanje pruža detaljan pregled i teorijsku analizu kreiranja povoljnog poslovnog okruženja koje uključuje poslovni sektor, lokalnu vlast i građane lokalne zajednice, te primjenu dobrih praksi iz lokacija koje imaju razvijen poslovni ambijent. 

Rad, takođe doprinosi boljem razumijevanju uloge lokalne administracije u procesu kreiranja poslovnog ambijenta, te analizi performansi lokalne zajednice u području ekonomskog razvoja. Pored toga, doprinosi ocjeni trenutnog stanja lokalne administracije, aktivnostima lokalne administracije u čitavom procesu te odnosu prema poslovnoj zajednici i problemu zapošljavanja.

Problem istraživanja se ogleda u tome što su savremeni procesi kreiranja poslovnog ambijenta sa svojim rezultatima u velikoj mjeri nepoznati i predstavljaju novo područje djelovanja, bez dovoljno stručne literature u poređenju sa drugim naučnim područjima, ali pozitivni primjeri ipak uzimaju sve veću ulogu u lokalnim administracijama. Promjene u društvu uz pomoć naprednih tehnologija, stalnim poboljšanjima u svim sferama savremenog života i stalna želja za većim zapošljavanjem građana kreirale su realne pretpostavke za pokretanje kreiranja poslovnog okruženja, određivanje načelnika i lokalne administacije u skladu sa strateškim opredjeljenjima i dokumentima lokalne zajednice te predstavljaju realne osnove za veće investicije i poboljšanje životnog standarda stanovništva.

Predmet istraživanja je proces kreiranja poslovnog okruženja kao dijela ekonomskog razvoja, jer privlači i povećava interes domaćih i stranih investitora za ulaganjem na lokalnom nivou što ima za cilj kreiranje novih radnih mjesta i poboljšanje životnog standarda stanovnika jedne lokalne zajednice.

S obzirom kako je prezentovana tematika relativno nova u savremenoj nauci, neophodno je detaljno analizirati ključna područja koja se na nju odnose. Ključna područja koja su istražena unutar ovog rada opisuju stanje u lokalnoj administraciji, analiziraju da li je jedinica lokalne samouprave kreirala poslovni ambijent ili je u tom procesu, šta su benefiti ovog procesa te primjene dobrih praksi iz drugih lokalnih zajednica.

Preuzimanja

Podaci za preuzimanje još nisu dostupni.

Downloads

Objavljen

2025-06-22

Izdanje

Sekcija

Članci